Közlekedés, városok, közterületek

A Városi Szemlélő

A Városi Szemlélő

A Tátrák

2013. augusztus 05. - axeleda

clip_image002

A 14-es villamos vonalán, a Fiastyúk utcában.

Villamossal folytatom, mégpedig az általam leggyakrabban használt típussal, a budapesti Tatra T5C5járművekkel. Őket ismerem a legjobban, egyetemről hazamenet nap mint nap járok velük.

A villamoskocsik talán az 1-es vonaláról lehetnek (legszélesebb körökben) ismerősek, de sok budai vonalon is feltűnnek. Csehszlovákiából, Prágából érkeztek, két sorozatban gyártották őket, 1980 és 1984 között. Pályaszámuk 4000-4349. Jellegzetességük, hogy nem csuklósak, kettesével, vagy hármasával kapcsolják őket. Kívülről szólóban egy kocsi viszonylag rövidnek tűnik. Különös kocka alakja van. Még a régi, klasszikus fehér-barna-sárga festés látható rajtuk. Harmonikaajtajuk van. Ami feltűnhet még, a nagy táblás ablakok.

clip_image004

A villamos belseje, már este, égő lámpákkal (2006 őszén készült a kép)

Belülről az utastér tágas, sok üléssel, és nagyon jó üléselrendezéssel! Az utastér a nyolcvanas évek korához hűen puritán. A világos színek uralkodnak, minden szürke vagy fehér (vagy minden narancssárga-barna-barackszínű). A legfeltűnőbb előnye a szép nagy ablakok, amiket oldalról lehet elhúzni, remek levegőt adnak! Nem kell ide légkondicionáló! A menetszél nagyszerűen helyettesíti a mesterséges klímát. Ahogy egyszer az Angyalföld kocsiszínben hallottam a nyílt napon egy tanuló sofőrtől, ez a "kézi klíma".

clip_image006

Kiálló villamos az Angyalföld kocsiszín nyílt napján, 2013-ban.

Némely kocsikat 2002-től felújítottak, a legjobban őket belülről jellegzetes narancssárga belsejükről lehet megismerni. Az ő hivatalos nevük T5C5K vagy T5C5K2 (mert 2010-ben a felújítottak egy részét még tovább újították). Hajtásrendszerük is korszerűsödött. A Tatra kocsiknak még nincs alapból leszállásjelzőjük, a megállókban minden ajtó kinyílik, de az előbb említett felújított kocsikba szereltek ajtónyitókat is, sőt, a 2010-ben felújítottak ajtajai a megállókban automatikusan vissza is záródnak, ha az ajtók fölé szerelt érzékelő nem érzékel utasmozgást. Van még néhány, még fehér belsejű, de kijelzőkkel és elektronikus jegykezelőkkel ellátott kocsi is.

Kifejezetten Budapesti típus, ilyennel más városban nem találkozunk. Más típusú Tatra szerelvény van még Miskolcon és Szegeden is, azokat használtan szerezték be külföldről.

clip_image008

A végére egy kis érdekesség, amit így sohasem láthatunk: Tatra vilamosok kerekei az Angyalföld kocsiszínben.

A bejegyzés trackback címe:

https://kulsoszemlelo.blog.hu/api/trackback/id/tr155457528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása