Ma már csak nosztalgia, de nem is olyan rég még jártak ezek a kapcsolt járművek. A budapesti villamosközlekedés egyik legfontosabb típusa a Ganz gyár által gyártott UV villamos volt. Mondják Stukának is, mert akkoriban annyira hasonlónak tűnt az akkoriban harcrendbe állított német JU vadászbombázó jellegzetes visító hangjához.
Az Angyalföld kocsiszín nyílt napjáról készült fotó. (2013. július)
Ősét 1939-ben mutatták be és igazából ezt hívják hivatalosan Stukának, de az "igazi" UV-knek is hasonló hangjuk van, és ezért őket is illetné ez a név, bár erről a közlekedésbarátok nem feltétlenül így vélekednek. Akkoriban még a mély hangú, marokcsapágyas villamosok voltak egyeduralkodóak, így rögtön feltünt ezen járművek zuhanóbombázó-repülőgépekre hajazó süvítése.
Az "igazi" UV villamosokat 1956-tól gyártották egészen 1965-ig. Négy széria jelent meg, és háromszázhetvetöt darab készült belőlük, ez nagyon szép szám!
Az UV-k ezen pótkocsija fapados. A motorkocsik bőrülésesek.
Csatolt járművek, nem csuklósak, így vannak vezetőfülkével ellátott kocsik és pótkocsik. (Próbálkoztak egyébként csuklósítással, de nem jött össze.). Néhány momentum az utastérről és a megjelenésről: levegős toló ajtók, letekerhető ablakok (nem fogantyús!), belül bőrülések, a pótkocsiknál fapadok; és sok-sok barna, szín, néhol faborítás. Izzólámpák világítanak, de létezett fénycsöves UV is. Amúgy történt pár átalakítás és korszerűsítés a kocsikon, például a vezetőfülkét ellátták zárt fallal.
Karácsonyi fényvillamos. Fotó: Béni Csaba.
Gyors járművek, a maguk korában pedig pláne azok voltak! Viszont a nem csuklósságuk miatt aránylag kicsi a befogadóképességük és emiatt forgalmas vonalakon már gondot jelenthettek. Egy nagyon megbízható típust sikerült azonban létrehozni, mely korát messze megelőzte. Azért a XXI. század derekán már nem voltak azok, már csak kényszerből jártak, mert az új illetve a használt villamos beszerzések nehézkesen jöttek, 2007 nyár végén viszont az összes eltünt a forgalomból. Most már csak nosztalgiameneteken lehet utazni velük.
Fotó: Béni Csaba