Megnéztem egyik barátommal a felújított XIII. kerületi Vizafogói és Újlipótvárosi Duna-parti fejlesztést, ami a Vizes VB-hez kapcsolódik. Ez az új Moszkva sétány és a Pesti alsó rakpart XIII. kerületi szakaszának átépítése. A látottak alapján azt mondhatom, hogy elkezdődött a fejlődés. A látvány szebb mint valaha! Persze még lehet hová fejlődni, de nem sürgető.
A túra az Árpád-híd aljánál kezdődött. Igazából az új sétány a Rákos-pataktól, a Duna Aréna előtti résztől indul, de ezt nem láttam közelebbről.
Itt a sétány, azaz a Moszkva sétány (a volt Moszkva térről elnevezve), dél felé haladva, balra fás parkok és sportpályák, jobbról pedig a Margitsziget mentén halad. Amit lehetett a környéken, felújítottak, a parkok, védfalak szebbek lettek. Új, térköves gyalogosút létesült, mellette balra aszfaltos bicikliút, a szélénél pedig közvilágítás. Néhol biciklitárolók, padok is vannak. Kultúrált, szép lett ez a sétány.
Jobbra egy kapaszkodót emeltek, ami - sajnos - jelzi a projekt szélét. Ugyanis a Duna-parti lejáró lejtőt és az alsó "lábmeregető" részt még nem újították fel, ugyanolyan maradt. Még a zöld gyom is megvan, kicsit elrontva a látványt. Talán a Vizes VB-re itt eltűnik a növényzet, lenyírják a lejárókat.
A sportályák mentén a falak meg lettek erősítve és újjá lettek festve, a Vizes VB reklámjával. Így tűrhető állapotba hozták ezt a részt is. Túl sokat nem lehet kezdeni ezekkel a falakkal, a pályák vízvédelmét szolgálják.
Ahol lehetett, és a hely engedte, fákat, bokrokat is ültettek.
Valahol, a Dráva utcánál ér véget az új Moszkva sétány. Innentől kezdve, az újlipótvárosi lakótelepes-parkos rész és az Újpesti rakpart mellett folytatódik a második szakasz.
Itt először egy érdekes kis játszótér jön, heverőkkel és hintákkal. És vicces, beágyazott ugró trampolinok is vannak! Néhol műanyag (nem beton) golyók is díszítik a terek, amikre rá lehet ülni, de igazából nem ülésre vannak. A hinták kiválóak, látni lehet belőlük a Dunát, a Margitsziget partját és a hajókat is! Sajnos itt nem sok fa van. Nagy szerencse volt, hogy mikor arra jártam, befelhősödött, nagy szél kerekedett.
Innentől kezdve a kialakított sétány és az élhetőbb rész már csak a szűk Duna-parti részre szűkül le. Véget ér a kerékpárút is, bekanyarodik a belsőbb részekbe. Mellette a régi, kockaköves utat felújították, újraaszfaltozták, de csak közutat faragtak belőle, nem lett a sétány része.
Itt, az út és a feújítatlan kikötőpart között sétálni már nem olyan romantikus, mint a Moszkva sétánynál.
Azért kellemesebb időben nem lehet olyan rossz itt lenni. Kicsit kompromisszumos lett ez a rész, nem mertek komolyabb fejlesztésbe belevágni a forgalom és az igények miatt.
És itt vége van. A Margit-híd alatt már nem folytatódik a sétány. Innentől majd várhatóan 2018-2019 körül indulnak be a fejlesztések. A sok éve ígért Duna-parti fejlesztés igazából innentől számolódik. Megújul majd a part, átszervezik a közlekedést, egészen a Fővám térig sétálható lesz a part. Több fejlesztés lesz, mint itt, a XIII. kerületben.
Ami a mostaniban pozitívum:
- A XIII. kerület egy teljes hosszban végigsétálható partot kapott.
- Sokkal kultúráltabb, modern lett a környezet.
- Van lehetőség kikapcsolódásra, bámészkodásra.
- Kerékpáros fejlesztés is történt a partszakasz feléig (a Dráva utcáig)
- Vicces játszóteret alakítottak ki a Dráva utca vonalában
- Lett közvilágítás, padokat tettek ki.
- Több fát ültettek, parkosítottak. A part menti parkokat, falakat rendbe hozták.
Amit sajnos még nem sikerült megvalósítani:
- A teljes Duna parti kapcsolat nem valósult meg teljes mértékbe. Csak kapaszkodót emeltek, az alsó részhez nem nyúltak, még csak nem is nyírták le a gyomot.
- Az újlipótvárosi rész kicsit túl sok aszfaltot tartalmaz, nagy forgalomra terveztek, megmaradt a többszintűség. A parkolók rövidtávon lehet hogy hasznosak, de hosszabb távon biztos hogy itt kell az autóknak parkolni?
- Néhol lehet hogy elférne több fa.
A különböző újságok által írt kritikákkal most nem foglalkozom. Néhol olyan szinten lehúzták az egész fejlesztést, hogy azt kár is említeni. Mondván hogy hatalmas lehetőséget szúrtak el, ez azért így nem igaz. Hol a lehetőség, mik az alternatívák? Teljes parkosítást, már csak a környék igen változatos környezete miatt is nem lehet megvalósítani. Majd egy középtávú fejlesztésben lehet további dolgokat beépíteni, esetleges hibákat kijavítani.
Már várom a belvárosi részt!