A HÉV-ek körül januárban nagy felfordulás volt a sajtóban. Kiderült, hogy hosszabb távon átkerül az államhoz a budapesti gyorsvasút üzemeltetése. Azonban hogy milyen technikai feltételei lesznek ennek, nagyon nagy a találgatás. Ami most pillanatnyilag biztos a jövőre nézve, az egy éppen próbafutás alatt álló újjáépített HÉV-szerelvény a Szentendrei vonalon. Ezt én is láthattam egy pillanatra, a Filatorigátnál. Új festést és látszatra, új belsőt kapott. Vajon mit lehet róla előjáróban tudni? Mit hozhat ez a megújulás a jövőnek?
Ha most, tavasz végén már rójja köreit ez a felújított jármű, akkor hamarosan, vagyis, nyáron már minden bizonnyal utazhatunk rajta. Az eredeti, keletnémet MX/A típushoz képest, az átépített jármű világoszöld, fehér és fekete színt kapott. A BKK-féle arculati megújulás ide is beköszöntött. Már van Budapest-matrica és újszerű kocsiszám jelzés is.
A belsőt még élesben nem láthattuk, de pár hete, hónapja egy-két tévés videó bemutatta, milyen változások lesznek. Radikálisan megújult az újszerű szerelvényben a felépítés, új székek vannak és mások a kapaszkodók, táskatartók. Légkondícionálót is szereltek be, illetve konnektorok is találhatók.
forrás: bkv.hu
Ami azonban kicsit sajnálatos, és nem túl nagy pozitívum a mai modern világban, az a hajtásrendszer, ami megmaradt. Bizony ez is morog és csattog, mint a többi. Bő ötvenéves technikáról van szó. Egy dolog azonban bíztató lehet: ha folytatják ezt a felújítást, akkor - több pénz esetén - már a hajtáshoz is hozzányúlnak, és ha minden igaz, szaggatós vezérlés és esetleg még aszinkron motor is bekerül. Ez azonban csak indokolt esetben jöhet számításba, ugyanis a jelenlegi járművek másik negatívuma, a lépcsőzés így is marad. Csak akkor érdemes hát folytatni, ha nincs más.
Alapból nagy a zűrzavar a HÉV-ek jövőjéről. Ha sok jármű megújul hasonlóképp, mint ez az első, kicsit javul a helyzet. Othonosabb lesz ez az üzem, kevésbé avitt, ósdi. Sajnos minden tekintetben ráfér egy alaposabb rendbetétel erre a vasúthálózatra, mert borzasztóan sok idő ment már el a találgatásokra, a HÉV-et gyakran jó hátra sorolták a ranglistán, mikor végre pénzhez jutott. Amiket pedig álmodtak a helyére, például Észak Déli Regionális Gyorsvasút, alagutakkal és szupermodern infrastruktúrával, az elérhetetlen álom. A jelenlegi állapot és a Gyorsvasúti ötlet közt egy óriási szakadék tátong, és mintha a kettő között nem lenne megoldás. Vagy csak nem akarják? A januárban feldobott Csepeli HÉV villamossá alakítása is rejtély, jó lenne róla olvasni egy kis tanulmány-féleséget.
Azért remélem, a jövőbeli átszervezések végre elindítanak egy megújítási hullámot. Mert elvégre - egyszer, talán - olimpia lesz ebben az országban 2024-ben. Vagy nem lesz. Így hagyni mindent nem lehet addig az időpontig! Egyszer valahol el kell kezdeni.