Közlekedés, városok, közterületek

A Városi Szemlélő

A Városi Szemlélő

Újjáépítés a H5-ös HÉV-en

2014. március 24. - axeleda

Most, hogy már valóban csak néhány nap van hátra a négyes metró átadásáig, felmerül a kérdés: mi lesz a folytatás? Mi lesz a többi metróvonallal, illetve a HÉV vonalakkal? A távlati tervekben ugyan a HÉV és a Metró üzem összevonása szerepel de ennek belátható időn belül nem lesz eredménye. Addig is kell valamit kezdeni a jelenlegi állapotokkal. Most az merült fel, hogy a H5-ös vagyis a Szentendrei HÉV kocsijait átépítik.

1.jpg

Fotó: BKK

Ahhoz, hogy valódi változások legyenek a gyorsvasúti vonalaknál, újra kell gondolni az egészet. A HÉV-ek egymástól teljesen elszigetelten működnek, nincs semmilyen kapcsolatuk a metróvonalakkal. Jól meg kell gondolni, hogy hogyan vigyük bele a HÉV-vonalakat a metróüzembe, mert más rendszerről van szó: eleve felsővezetékről szedik az áramot, más a vontatási feszültség. Legalább tíz év, mire komolyabb változások történnek, de már vannak ötletek a következő körülbelül öt évre.

Az egyik az, hogy összekötnék a kettes metrót a gödöllői HÉV-vel. A másik, hogy szeretnék elkezdeni az ún. Észak-Déli Regionális Gyorsvasút építését, ami a szentendrei és a csepeli-ráckevei vonalakat kötné össze. Ez lenne az ötös metró. Ennek első lépése, hogy közös végállomása lenne a déli vonalaknak az Astoriánál.

Délen hamarabb következhetnek be változások, mint északon. A járműbeszerzés sem megy az egyik napról a másikra, ezért a jelenlegi kocsikkal szeretnének kezdeni valamit. Úgy tűnik nem is lesz elég pénz igazán komoly változtatásokra, ezért a tervek szerint a szentendrei vonalon elkezdik korszerűsíteni a már futó szerelvényeket.

hev-belso-elotte-utana-1.jpg

Ez volt és ez lesz.

A jelenlegi NDK-beli MXA típusú járművek nem mai darabok, a hetvenes-nyolcvanas években lettek beszerezve. Nincsenek túl rossz állapotban de sem az üléseik sem pedig az állóhelyeik nem túl kényelmesek és az utastér is kicsit zsúfolt. Már elkészültek a látványtervek a felújításra: ezek szerint teljesen új ülések és kapaszkodók lesznek, a falak és az ablakok, valamint minden egyéb ki lesznek cserélve. Utastájékoztatási kijelzőket szerelnek fel, kamera és klíma is lesz valamint Wi-Fi is. Még konnektort is tesznek azok számára, akik az utazás közben akarják tölteni mobil eszközeiket.

Az átépítés összköltsége kb. 90 millió forint. Egy új metrószerelvény több mint tízszer ennyibe kerülne. Sajnos a hajtásrendszer átépítéséhez és az elavult csattogó relék kicseréléséhez már sokkal több pénzre lenne szükség, ahhoz nem nagyon nyúlnak hozzá. Az idei év második felében készülhet el az első háromkocsis szerelvény. Kíváncsian várjuk.

A lényeg a lényeg: a jelenleginél biztosan komfortosabbak lesznek a járművek. Átmeneti megoldásról van szó, ami körülbelül tíz évre biztosítja a zavartalanabb működést északon.

A bejegyzés trackback címe:

https://kulsoszemlelo.blog.hu/api/trackback/id/tr785877491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása