Közlekedés, városok, közterületek

A Városi Szemlélő

A Városi Szemlélő

Az M3 szerelvényeinek felújítása - már vannak nevek!

2014. december 31. - axeleda

A jövő év egyik legfontosabb budapesti közlekedési programja lesz a 3-mas metró szerelvényeinek a felújítása. Ezzel a metrószakasszal van ugyanis a legtöbb gond, és az itt futó szerelvények is meglehetősen megviselt állapotban vannak. Halad már a felújítás előkészítése, tudunk már nevekről. Mi lesz ebből az egészből?

1567d7a05fbc94de5172a493fc4fd768.jpg

Az M3-mas metrón azok a járművek járnak, melyeket eredetileg is vásároltak a vonalra, elvétve néhány újabb, kettesről átszerelt kocsit. Sajnos egyetlen komolyabb felújítást, átépítést, korszerűsítést nem kaptak, csupán kisebb javításokat. Egyre rizikósabb az állapotuk, így hát sürget az idő és a pénz. Kormányszinten az olcsóbb utat, a felújítást választották hitelből.

Nyilván a teljesen új szerelvények vétele a legjobb megoldás, de ez pénzügyileg jelenleg nem baráti és már láttuk, mennyi probléma volt anno az Alstom-beszerzéssel, mennyi idő elment vele. Még egy szerencsés vétel esetén is sok idő új szerelvények vásárlása.

A kocsifelújítás sem megy egyik napról a másikra, most jelenleg csak az időben jelentkezett személyek névsora van meg, akik december 23-áig tudtak jelentkezni. Később ezekhez jönnek a határidőn túliak (dec. 30-áig) nevei. Aztán megnézik, kik alkalmasak egyáltalán a produkcióra. Ezután, akik alkalmasak rá, ránéznek a jelenlegi kocsikra, mit kell, hogyan kell felújítani, majd szerződéskötés, prototípusfejlesztés jön. Mindezek után lehet csak szó sorozatgyártásról! Remélem zavarmentesen és botrány nélkül zajlik le mindez.

Mivel én is utazom a hármason, érzem és látom az állapotukat, valóban sok munka lesz velük. A jelentkezésre felszólító tender is rengeteg mindent felsorol, ezek közül néhány, ami lesz az újjávarázsolt metrókban:

  • A szerelvényeket vázig teljesen újra lesznek építve, vázuk megerősítve.
  • Új modern külsejük és belsejük lesz
  • Új ajtók lesznek. A jelenlegi csapódó ajtók ideje lejár.
  • Megújított vezetőfülke lesz, a motorkocsik új homlokfallal, menekülőajtóval.
  • Korszerű hang- és képrendszerrel és biztonsági kamerákkal lesznek felszerelve. Véget ér a recsegő-fütyülő hangszórók korszaka.
  • Energiatakarékosabbak lesznek, mivel tudni fogják az energia-visszatáplálást és esetleg a hajtásrendszerük is modern vezérléssel lesz felszerelve. Emiatt talán még simább is lesz a futás és a fékezés sem lehet így olyan zajos.
  • Új forgóvázak, csatlások lesznek.

Tehát itt a 2-es metró kocsijain 2000-es elején végzett felújítástól (Barbi-metrók) eltérően valódi átépítésről lesz szó! Sajnos ott a pénzhiány, a kényszer rengeteg mindent megakadályozott. Azok a szerelvények mindössze csak egy alaposabb rendberakást élveztek.

original.jpg

Nade kik is jöhetnek akkor szóba?

  • Alstom - ők gyártották a 2-es és 4-es metró új szerelvényeit, de mostanában a botrányokról és a büntetéseikről szólnak a hírek.
  • CAF - ők gyártják az új budapesti villamosokat.
  • Kelet-út Kft.
  • Metrowagonmash + Dunakeszi Járműjavító - az orosz cég őse gyártotta a szerelvényeinket, így elég jól ismerik őket, sőt ma is gyártják!
  • Egy román hármas: Reloc-Elektroputere-Astra
  • Skinest Rail
  • Skoda Transport - Prágában nagyon komoly felújítást végeztek az ottani szerelvényekkel!

Az a két név, akik szerintem és többek szerint labdába rughatnak:

1. Skoda Transport

Két metróvonalon is fut a korszerűsített 81-71M típusuk Prágában. Minőségileg nagyon szép felújítást végeztek, mindent beleadtak. A fent felsorolt tényezőknek gyakorlat mindenben megfelelnének, ha ilyesmivel indulnának. Igaz, ott 10-15 éves kocsikat vittek felújítani, nem volt velük annyi gond, mint a mieinkkel. De így, távlatban  - nem jártam még Prágában - tetszetős! (A 2. képen kívülről látható az eredmény) Már csak az a kérdés, hogy a nemrégiben igencsak bajos trolibeszerzéseknél, ahol több ízben is megtámadott minket a Skoda, mennyire fog tetszeni nekik, ha esetleg nem őket választjuk. Egyetlen pici baj, hogy itt nincs magyar hányad.

 2. Metrowagonmash - Dunakeszi Járműjavító:

Az oroszoknál ennyire alapos felújítást nem láttam a YouTube-on, viszont ők még most is gyártják az eredeti modernizált kiadását! Ők tudnak a legtöbbet a metróinkról, ráadásul magyar fél is van a dologban, ezért esélyesek.

Az alábbi felvételen, ami egy mai változatú 81-717/14 típust mutat Moszkvából, látszik, hogy belsőleg új modern metróról van szó. (Az első képen ez a típus látható) Újak a színek, a világítás, az ülések, a hangrendszer. Azért a régi zaj visszaköszön, a hajtásrendszer hallhatóan még a régebbi kontaktoros (nincs visítás), nem tud energia-visszatáplálást, bár az ajtók kicsit csendesebbek. Ha ők nyernének egy hasonlóval, így önmagában nem lesz majd elég. Azért ez sem egy rossz változat.

A többieket még ennyire sem ismerem. Végezetül, a legjobbakat kívánom, hogy sikerüljön minden és jövőre csillanjon meg a reménysugár, hogy egyszer majd eljön a biztonság és a korszerűség ideje is a 3-mason!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulsoszemlelo.blog.hu/api/trackback/id/tr236631221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása