A jövő év egyik legfontosabb budapesti közlekedési programja lesz a 3-mas metró szerelvényeinek a felújítása. Ezzel a metrószakasszal van ugyanis a legtöbb gond, és az itt futó szerelvények is meglehetősen megviselt állapotban vannak. Halad már a felújítás előkészítése, tudunk már nevekről. Mi lesz ebből az egészből?
Az M3-mas metrón azok a járművek járnak, melyeket eredetileg is vásároltak a vonalra, elvétve néhány újabb, kettesről átszerelt kocsit. Sajnos egyetlen komolyabb felújítást, átépítést, korszerűsítést nem kaptak, csupán kisebb javításokat. Egyre rizikósabb az állapotuk, így hát sürget az idő és a pénz. Kormányszinten az olcsóbb utat, a felújítást választották hitelből.
Nyilván a teljesen új szerelvények vétele a legjobb megoldás, de ez pénzügyileg jelenleg nem baráti és már láttuk, mennyi probléma volt anno az Alstom-beszerzéssel, mennyi idő elment vele. Még egy szerencsés vétel esetén is sok idő új szerelvények vásárlása.
A kocsifelújítás sem megy egyik napról a másikra, most jelenleg csak az időben jelentkezett személyek névsora van meg, akik december 23-áig tudtak jelentkezni. Később ezekhez jönnek a határidőn túliak (dec. 30-áig) nevei. Aztán megnézik, kik alkalmasak egyáltalán a produkcióra. Ezután, akik alkalmasak rá, ránéznek a jelenlegi kocsikra, mit kell, hogyan kell felújítani, majd szerződéskötés, prototípusfejlesztés jön. Mindezek után lehet csak szó sorozatgyártásról! Remélem zavarmentesen és botrány nélkül zajlik le mindez.
Mivel én is utazom a hármason, érzem és látom az állapotukat, valóban sok munka lesz velük. A jelentkezésre felszólító tender is rengeteg mindent felsorol, ezek közül néhány, ami lesz az újjávarázsolt metrókban:
- A szerelvényeket vázig teljesen újra lesznek építve, vázuk megerősítve.
- Új modern külsejük és belsejük lesz
- Új ajtók lesznek. A jelenlegi csapódó ajtók ideje lejár.
- Megújított vezetőfülke lesz, a motorkocsik új homlokfallal, menekülőajtóval.
- Korszerű hang- és képrendszerrel és biztonsági kamerákkal lesznek felszerelve. Véget ér a recsegő-fütyülő hangszórók korszaka.
- Energiatakarékosabbak lesznek, mivel tudni fogják az energia-visszatáplálást és esetleg a hajtásrendszerük is modern vezérléssel lesz felszerelve. Emiatt talán még simább is lesz a futás és a fékezés sem lehet így olyan zajos.
- Új forgóvázak, csatlások lesznek.
Tehát itt a 2-es metró kocsijain 2000-es elején végzett felújítástól (Barbi-metrók) eltérően valódi átépítésről lesz szó! Sajnos ott a pénzhiány, a kényszer rengeteg mindent megakadályozott. Azok a szerelvények mindössze csak egy alaposabb rendberakást élveztek.
Nade kik is jöhetnek akkor szóba?
- Alstom - ők gyártották a 2-es és 4-es metró új szerelvényeit, de mostanában a botrányokról és a büntetéseikről szólnak a hírek.
- CAF - ők gyártják az új budapesti villamosokat.
- Kelet-út Kft.
- Metrowagonmash + Dunakeszi Járműjavító - az orosz cég őse gyártotta a szerelvényeinket, így elég jól ismerik őket, sőt ma is gyártják!
- Egy román hármas: Reloc-Elektroputere-Astra
- Skinest Rail
- Skoda Transport - Prágában nagyon komoly felújítást végeztek az ottani szerelvényekkel!
Az a két név, akik szerintem és többek szerint labdába rughatnak:
1. Skoda Transport
Két metróvonalon is fut a korszerűsített 81-71M típusuk Prágában. Minőségileg nagyon szép felújítást végeztek, mindent beleadtak. A fent felsorolt tényezőknek gyakorlat mindenben megfelelnének, ha ilyesmivel indulnának. Igaz, ott 10-15 éves kocsikat vittek felújítani, nem volt velük annyi gond, mint a mieinkkel. De így, távlatban - nem jártam még Prágában - tetszetős! (A 2. képen kívülről látható az eredmény) Már csak az a kérdés, hogy a nemrégiben igencsak bajos trolibeszerzéseknél, ahol több ízben is megtámadott minket a Skoda, mennyire fog tetszeni nekik, ha esetleg nem őket választjuk. Egyetlen pici baj, hogy itt nincs magyar hányad.
2. Metrowagonmash - Dunakeszi Járműjavító:
Az oroszoknál ennyire alapos felújítást nem láttam a YouTube-on, viszont ők még most is gyártják az eredeti modernizált kiadását! Ők tudnak a legtöbbet a metróinkról, ráadásul magyar fél is van a dologban, ezért esélyesek.
Az alábbi felvételen, ami egy mai változatú 81-717/14 típust mutat Moszkvából, látszik, hogy belsőleg új modern metróról van szó. (Az első képen ez a típus látható) Újak a színek, a világítás, az ülések, a hangrendszer. Azért a régi zaj visszaköszön, a hajtásrendszer hallhatóan még a régebbi kontaktoros (nincs visítás), nem tud energia-visszatáplálást, bár az ajtók kicsit csendesebbek. Ha ők nyernének egy hasonlóval, így önmagában nem lesz majd elég. Azért ez sem egy rossz változat.
A többieket még ennyire sem ismerem. Végezetül, a legjobbakat kívánom, hogy sikerüljön minden és jövőre csillanjon meg a reménysugár, hogy egyszer majd eljön a biztonság és a korszerűség ideje is a 3-mason!