Ha a körúti villamoson utazunk, akkor ott találkozhatunk a hosszú Combino villamosokkal. Ezek 2006 óta járnak, előttük még a régi, a Ganz gyár által gyártott csuklós villamosok bonyolították a forgalmat. Most is vannak ilyenek számos más vonalon, például a 2-es Duna parti járaton, vagy a 41-esen.
Tanulókocsi.
Az első sorozatgyártott csuklós villamos típus a 60-as években jött Budapestre, őket még "házilag" készítették, ők voltak a házi csuklósok, más néven a Bengálik. Őket már a hetvenes években kezdték leselejtezni, nem igazán váltak be. A hetvenes években gyártott Ganz csuklós villamosokat viszont már a magyar ipar termelte ki, innen a másik nevük: Ipari Csuklós. Három sorozat készült belőlük.
Felismerhetjük őket csuklós mivoltukról, enyhén kocka alakjukról, kicsit keskeny, hosszúkás harmonika ajtajaikról, és elölről a jellegzetes homlokfalról és ezen az egy szem fényszóróról. Ha a sötétben várjuk a megállóban a villamost, és egyetlen fényszórót látunk a távolban érkező villamos felől, akkor az valószínűleg Ganz villamos lesz. Festésük még a klasszikus, sárga-barna-fehér.
Belülről oldalt bal és jobb oldalt egy sornyi szék van. Igen tágasnak tűnik az utastér. A meleg színek uralkodnak, a kapaszkodók halvány okkersárgák, a burkolatelemek famintásak vagy fehérek. Nagy ablakai vannak. Régen ezek felülről lefelé tolható ún. vonatablakok voltak, és „hála” a hiányos karbantartásnak, folyton beragadtak. Mára szinte minden kocsin kicserélték őket oldalt eltolhatóra. A Ganz villamosok egyébként a gyártás óta rengeteg kisebb-nagyobb felújításon estek át. Például a belső világításon is változtattak: régen izzólámpás világítás volt, mára legtöbbjüknél fénycsöves, Ikarus-busz lámpás!
Ugyanez a tanulókocsi, belülről. Az Ipari Csuklósoknak nincs egységes képe, hol van új plafon, új ablak, új ajtónyitás, hol nincs. Az üléshuzat eredetileg piros volt.
Mára a kocsikban fűtés is van, régen ez sem volt. Némely kocsinál újfajta ajtóműködés és egyedi ajtónyitás is van.
Hangjuk könnyen felismerhető messziről is, jellegzetes visító. A legszebb villamoshangok egyike! Sajnos a típus átka, hogy nem túl finom a futása és nagysebességnél hajlamos berezegni.
A BKV-nál a rendszerváltás után elmaradtak a nagy villamos beszerzések, így az aktuálisan futó kocsikkal kellett valamit gyorsan kezdeni. A kilencvenes évek végén 30 kocsit kívül belül teljesen felújítottak. Velük leginkább a 2-es vonalán találkozhatunk. Ők a KCSV7-es típusú villamosok, jellegzetességük az egyedi ajtónyitás és belülről a modernizált utastér, új üléshuzattal, zöld kapaszkodókkal, kijelzőkkel és elektromos jegy-lyukasztókkal. A felújítást nem folytatták pénzügyi nehézségek miatt.
Egy KCSV7, belülről.
A kocsik már régen csereérettek, de egy jó ideig még járni fognak, mert bár vannak tervek járműcserére, és a tenderek is elindultak, a látványos megújulásra még várakozni kell 2-3 évet. Addig is szeressük őket, mert lassan negyven éve dolgoznak nekünk hűségesen.