Közlekedés, városok, közterületek

A Városi Szemlélő

A Városi Szemlélő

Szovjet vasak

2013. augusztus 05. - axeleda

clip_image002[1]

Budapesten a földalatti vasútnak nagy hagyománya van. A XIX század végén, 1896-ban itt indult ugyanis Európa második (vagy ahogy mondják, a kontinens első) földalattija,amely első elektromos hajtású földalatti vasútja volt. (a londoni földalatti még gőzhajtású volt)! Ez azonban még nem az igazi metró!

Az első "nagy" metróra azonban egészen 1970-ig várni kellett. Akkor nyílt ugyanis a kettes vonal. Itt jelentek meg a nemrég kivont szovjet szerelvények. Ezeket mára Alstom kocsik váltották fel, de a hármas vonalon még ma is szovjet kocsik járnak.

Mit lehet tudni röviden ezekről a járművekről?

Ha a hármas vonalon egy állomáson épp várakozunk, és elénk épp beérkezik egy szerelvény, az erős zaj mellett feltűnhet a nagy robusztus (igazi orosz!) megjelenés, és a kicsit gömbölyded forma. Fő jellemző még az is, hogy kapcsolt kocsikról van szó, nincs köztük közvetlen átjárás. Kivülről kék színűek és sajnos a hiányos karbantartás miatt eléggé rozsdásak.

Több hullámban álltak forgalomban annak idején ezek a járművek, ezért egyszerre több típusról beszélünk. Kívülről még aránylag egyforma minden szovjet metrókocsi, a látványosabb (szembetűnőbb)különbségek leginkább a belsőben mutatkoznak(meg). Ami közös: ha belépünk, az üléseket oldalt találjuk. Nagy, tágas az utastér, sok a kapaszkodó. Nagy ablakok vannak, de viszonylag kis felületen nyithatók. Viszont a tetőn vannak szellőzőrácsok.A nagy ablakokat és a mögöttük látható falfelületeket a hirdetők szépen kihasználják, mindenüvé ragasztanak reklámokat, ahova csak lehet.

clip_image004[1]

Hogyan tudjuk megállapítani, hogy nagyjából milyen típusról van szó? Ha egy kicsit elbámészkodunk, akkor észrevehetjük, hogy a plafonon hol kerekded izzólámpák vannak ("cicilámpák"), hol pedig fénycsövek. Nyílván ki lehet találni, hogy a fénycsöves kocsik az újabbak. Eltérés van még a fali burkolólemezek színében, ez először zöld volt, aztán fokozatosan áttértek a piszkosfehérre majd a famintázatúra (de van sárga színű falborítás is). Még sok kisebb-nagyobb eltérés van ezen kívül.

A legrégebbi típus pontos neve: Ev (E sorozat + az orosz Vengria szó kezdőbetűje azaz Magyarország számára készített kocsik). Ilyenek már nem közlekednek, ezek voltak a 100-as pályaszámú kocsik. A 2-es metró vonalán mentek. A későbbi Ev3 típussal, a 200-as kocsikkal viszont még lehet találkozni a 3-mas vonalán. Ezeket a '70-es évek második felében készítették. Ezek az izzólámpás, zöld belsejű kocsik.

Már a nyolcvanas években készültek a fénycsöves 81-es kocsik, azaz pontosan a 81-717 és a 81-714 (attól függően hogy vezetőfülkés vagy belső kocsiról van szó) típusok. Még a régebbi Ev/Ev3-mas típusnál csak vezetőfülkés kocsikat szereztek be.

A BKV-nál a járműcsere a rendszelváltás óta egyre nagyobb és nagyobb gond. A metrókocsik cseréje már a nyolcvanas évek végén felvetődött, mikor is a magyar Ganz gyár próbálkozott metrószerelvény gyártásával. El is készült egy prototípus, de csak a próbaüzemig jutottak el, gazdasági és technikai nehézségek miatt nem folytatták a fejlesztést. Mit lehetett tenni? Az egyre szűkebb anyagi forrás már-már csak a jelenleg futó kocsik felújítását tette lehetővé. Ezért a kilencvenes évek végén elkezdtek gondolkodni más megoldáson; és próbaképp felújították a 200-as pályaszámú Ev3 kocsit, jellegzetes barna-sárga burkolatot kapott (ez sem közlekedik már). Végül 2000-ben beindult a folytatás, és a régi 100-as Ev kocsikat kezdték felújítani, összesen 45 darab (a darab itt is feleslegesnek tűnik)kocsi újult meg két év alatt. Halvány rózsaszín-barack-narancssárga belsejük miatt ők lettek a "Barbik". Kaptak elektronikus utastájékoztatást is. A többi kocsi kisebb javításoktól eltekintve nem kapott átfogó felújítást, épp hogy olyan állapotban vannak, hogy még gurulnak. A hármason már nagyon fontos lenne egy járműcsere a kettes metróhoz hasonlóan, erre éveken belül végre sor kerülhet.

Amúgy egy nagyon sikeres sorozatról van szó, sok volt KGST ország vásárolt szovjet kocsikat és ma is fejlesztik a típusokat. Hasonló kocsik járnak például Moszkvában, Szentpétervárott, Prágában, Kijevben, Szófiában. Strapabíróak, és hűségesen szolgálnak- bennünket.

A bejegyzés trackback címe:

https://kulsoszemlelo.blog.hu/api/trackback/id/tr985457527

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása