Ha a várban vagy a Gellért hegyen járunk, kisméretű, ún. midibuszokkal utazhatunk. Régebben ha ilyenről esett szó, akkor kizárólag az Ikarus 405-ös típusról lehetett szó, de ma már egy-két új típus is felbukkan (Molitus S91, MAN), és már vannak tervek az előbbiek lecserélésére is. Ettől függetlenül még ők vannak döntő többségben.
Ikarus 405 midibusz indul az Erzsébet térről
A 90-es évek közepén szerezte be a BKV ezeket a kocsikat.
Az újabb eresztésű Ikarusok közt már megemlítettem a 415-ös típust. Nos, ez gyakorlatilag annak a kicsinyített mása. Rövidebb, csak két ajtaja van. Színre viszont ugyanolyan sötétkék-szürke, az ajtók zöldek, és elől-hátul zöld díszcsíkok vannak.
Belülről igyekeztek az ülő és álló helyeket a kis méret ellenére maximalizálni, de az elrendezés hasonlatos a szóló típushoz. Ezek a buszok is farmotorosak, ezért hátul, kis lépcsők mellett "kakasülő" üléssor van. A kapaszkodók zöldek, digitális kijelzők és elektromos jegylyukasztók vannak.
Egy másik kocsi. Nem alacsonypadlós, de csak egyetlen lépcsőfokot kell megmászni.
Sajnos szinte minden kocsi borzalmas, szakadt állapotban van. A BKV igyekszik fenntartani az állományt kisebb-nagyobb javításokkal, de a buszok egyre csak fogynak. Sok buszt már leselejteztek. Nagyon esedékes a cseréjük, a BKK elkezdte kiírni a tendert új, alacsonypadlós midibuszok vételére. A csere két előszele pedig az újonnan bérelt magyar gyártmányú alacsonypadlós Molitus S91, illetve a használt, szintén alacsonypadlós MAN. Ezek már új, égkék színben pompáznak.
Kis méretük miatt elférnek a kis utcákban és nem okoznak kárt a budai Vár igen érzékeny, beszakadásveszély miatt védett útszakaszaiban. Helyes kis járművek, de rossz állapotuk bosszantó.
(A fotókat Béni Csaba barátommal közösen készítettem. A későbbiekben főleg az ő illusztrációkkal bővítem a blogot. Ő ugyanis a közeljövőben fotós szeretne lenni, és annak fog tanulni.)