Közlekedés, városok, közterületek

A Városi Szemlélő

A Városi Szemlélő

Az új Citaro-k

2013. augusztus 21. - axeleda

Idén májusban új buszok jelentek meg Budapesten. Összesen 159 csuklós és szóló Mercedes Citaro kocsi állt forgalomba júliusig. Sok járaton megjelent vagy megnövekedett az alacsonypadlós szolgáltatás. 2007 csak használt járművek kerültek beszerzésre. Még nincs vége, év végére szeretnének még járműveket venni.

P8135560.JPG

A Citaro név nem teljesen ismeretlen itt a fővárosban, mert tavaly sok használt kocsi lett véve, hogy frissítsék az elhasználódott járműparkot és legyenek legalább használtan alacsonypadlós buszok. A most beszerzettek már egy frissebb generáció részei, egészen pontosan a másodiké, emiatt mondják őket Citaro 2-nek is.

Ami a leginkább feltűnik a buszokon, a szín. Tavaly nyáron a BKK bevezetett a buszoknál egy másik árnyalatot, és az addig alkalmazott kék-ezüstszürke helyett teli égkékre festik a kocsikat. A tavalytól beszerzett használt kocsik már ezzel a színnel lettek átfestve, és most már a régen vetteket is kezdik átfesteni. Hatalmas felháborodást keltett annak idején ez az új szín, még most sem csitultak le az indulatok! Elkezdték csúfolni, hogy bugyikék, bilikék, strandkorlátkék, dávidkék (Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója neve nyomán). Támadták, hogy nem hagyományőrzőék és egy nagyon sokáig használt arculati koncepciót sikerült most félbeszakítani. Azt hogy ez most jó, vagy nem jó, döntse el mindenki maga, én nem vitatkozom. De az az érzésem, hogy mint mindent ebben az országban, ezt is alaposan felfújták.

P8135564-vagott.JPG

Ha rápillantunk egy ilyen kocsira, a jármű igen robusztus kinézete is feltűnik. Az az érzése az embernek, hogy ezt azért elég jól összerakták! Nem csoda, a Mercedes tud valamit. Nem véletlenül Európa egyik legnépszerűbb típusáról van szó. A kinézet természetesen modern hatást kelt. Feltűnőek a sárgán villogó kijelzők is. A busz minden oldalán van ilyen, és még hátul is jelezve van a menetirány! Az ablakok oldalról eltolhatók és érdekesen megoldva a tábla közepén vannak beillesztve. Ez azért van, mert utólag tervezték bele őket, sok város teli ablakkal rendeli a buszokat, nálunk viszont elég fontos, hogy legyenek nyitható ablakok.

Belül is a kék színek dominálnak, a kapaszkodók, az ablakok feletti műanyag lemezeknél és az üléseknél. Különben minden középszürke vagy fehér. A busz végig alacsonypadlós. Elől több helyet hagytak az álló utasoknak, mint hátul. Sok ülés van, némelyikük dobogós ülés. Középen, a második ajtónál elég nagy hely van a babakocsisoknak és a kerekesszékeseknek. Be is lehet csatolni a tolószékeket. Itt vannak lehajtható ülések is. Az ajtók automatikusan be tudnak csukódni. Sok leszállásjelző van, némelyikük nem is nyomógombos, hanem érintős. Minden be van kamerázva, kívül és belül. Elektromos jegylyukasztók vannak. Nem hogy van digitális kijelző van, hanem egyenesen színes monitorok vannak, melyek egyszerre több megállót is ki tudnak jelezni grafikusan. Az utastájékoztatás össze van kötve a FUTÁR-ral, a BKK új fejlesztésével, mely automatikusan vezérli a kijelzőket és a hangszórókat az aktuális GPS koordinátákból. Nos ez még alaposan kezdeti stádiumban van, a kijelzők hol kijeleznek, hol nem, hol van bemondás, hol nem. Légkondicionálók is vannak, sajnos egyelőre úgy tűnik, elég gyengék.

A buszok nagyon csöndesek, csupán hátulról lehet némi motorzajt hallani. Környezetbarát, ún. EEV besorolású dízelmotorral szállították őket. Nagyon lendületesek és gyorsak. Néha már túl lendületesek, finoman kell bánni velük. Még nem zörögnek, csattognak. Reméljük vigyáznak rájuk. Viszont ezekre a buszokra nem lehet azt mondani, hogy csak úgy pikk-pakk javíthatók! Szinte minden alkatrész egyedi. De az összeszerelés minősége kifogástalan, minden masszív, erős.

P8135563.JPG

Most lehet azt kérdezni, hogy miért nem magyar járműveket vettek. Én is jobban örültem volna magyar járműveknek. De se nagyban, se kicsiben nincs elég igyekezet a magyar járműipar komolyabb beindítására, főleg nem Budapesten. Inkább örüljünk annak, hogy legalább Citaro-t vettek. Ezekben a kocsikban meg lehet bízni, és ha vigyázunk rájuk, valamint nem hagyják őket leromlani, még sok örömet okoznak nekünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://kulsoszemlelo.blog.hu/api/trackback/id/tr995469305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása