Közlekedés, városok, közterületek

A Városi Szemlélő

A Városi Szemlélő

A GVM

2013. október 04. - axeleda

Budapesten a trolibusz üzem nagyon fontos darabja a magaspadlós, csuklós Ikarus 280T. Szám szerint nyolcvanhárom darab közlekedik belőlük. Pályaszámuk 200-282.

gvm1.jpgA 271-es GVM a köbányai trolibuszgarázsban.
A múlt heti nyílt nap alkalmából betekintést lehetett nyerni az üzemi életbe.
A cikkben megjelent fényképek ezen a napon készültek.
Fotók: Béni Csaba

Az Ikarus 200-as trolik története a 100-as pályaszám tartományú "régi" Ikarus 280T sorozattal indult. Ezek 1976-tól lettek forgalomba helyezve, de még (akkor) szovjet ZIU villamossági berendezés került beléjük.

Készült még egy szóló kocsi is, 600-as pályaszámmal. Ez még most is megvan. Szokatlan, sárga színben pompázik és nosztalgiameneteken lehet vele utazni. Jól sikerült darab lett, bár kedvezőbbnek tűnt akkor szovjet kocsikat vásárolni, így több hullámban ZIU9 trolikat szereztek be, amiket nem is olyan rég, tavaly december végén vontak ki a forgalomból!

hatszazas.jpgA sárga 600-as Ikarus troli.

A most is közlekedő csuklós Ikarusok már egy későbbi sorozat tagjai, és 1987-től lettek beszerezve, Ganz elektronikával felszerelve. Innen a rövid neve: GVM, ugyanis ez annyit jelent, mint: "Ganz Villamossági Művek".

Akkoriban nagyon korszerű, de ma már alapnak számító, ún. szaggatós vezérlésük van. Innen a jellegzetes zúgó hangjuk induláskor és fékezéskor.

Először nem voltak teljesen megelégedve a kocsikkal, több hibáról is beszámoltak. Az egyik nagyon érdekes mellékhatás miatt, nem lehetett rádiót hallgatni még a lakásban sem, mivel az elektronikájuk "belezenélt" a jelbe! Azóta minden kocsi szűrővel van ellátva.

Most már a legmegbízhatóbb trolikként tartják számon a GVM-eket, és a sofőrök nagy hányada szeretettel vezeti őket.

A buszok külalakját igazából nem nagyon kell bemutatni, nagyjából olyan mint egy Ikarus 280-as dízelbuszé, csak piros-szürke vagy fehér festéssel rendelkeznek. Belsejük szinte egytől egyig a autóbusz változaté. A javítások során az ülések ki lettek cserélve és sok jármű kapott FOK-GYEM kijelzőket és elektromos jegylyukasztókat.

gvmbelso.jpgGVM belső. Tiszta Ikarus. Egyedül az ülések figyelemre méltóak: a javítások során az összes kocsiban kicserélték őket újra!

Még hozzá kell tenni, hogy bár a kocsik szinte mindegyike eredetileg vagy átalakított formában, bolygóajtós, létezik két darab kocsi, a 202 és a 205, mely régi ráncajtós! A 200-tól 206-os számú kocsikig lettek harmonikaajtóval gyártva a buszok.

Létezett még egy 283-as pályaszámú autó is, mely eredetileg nem volt GVM, saját elektronikával rendelkezett. Ő már szét van szedve és a régi 100-as trolik mintájára lesz átalakítva.

Érdekes, hogy az első darab GVM-ek nem Budapestre, hanem külföldi megrendelésre készültek! Az NDK és Bulgária vásárolt belőlük szép számmal. Sőt létezett egyetlenegy darab szóló 260-as GVM is, de az sajnos már el lett bontva. Egyébként az NDK-s kocsik nagy hányada azóta Romániában, Észtországban és Oroszországban van. Vagy már csak volt. A külföldi megrendelés jól jött referenciának a budapesti kocsikhoz.

Vannak már korszerűbb csuklós trolik is Budapesten, úgymint az Ikarus 435T, illetve a használt MAN NGE 152 járművek. Az új csuklós és szóló trolik tendere is elindult már.

A bejegyzés trackback címe:

https://kulsoszemlelo.blog.hu/api/trackback/id/tr185552019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása