A hetvenes években az olajválság elgondolkodtatta a BKV vezetését, hogy az akkor már nagy hagyománnyal rendelkező troli üzemet kellene inkább tovább fejleszteni az autóbuszok helyett. Többféle járműbeszerzés, kísérletezés után szóló kocsikból a szovjet ZIU9-es típusból vettek nagyobb számban.
ZIU9. A fotókat nagyon köszönöm Csepregi Horváth Mártonnak!
A trolibuszok a ZIU5-ös típus utódai, amelyek a hatvanas években kerültek beszerzésre. Nem tűntek nagyon kényelmesnek kis ajtajaik és szűk terük miatt, ezért az engelszi szovjet trolibuszgyár, aki gyártotta őket, megalkotta a ZIU9-es típust, és ez lett a legnagyobb számban beszerzett trolibusztípus szerte a világon!
és őse, a ZIU5.
A budapesti kocsikat nemrég, tavaly év végén vonták ki a forgalomból, összesen százhetvenhárom jármű lett beszerezve belőlük 1975-től 1984-ig. Pályaszámuk 800-972.
Jellegzetes kocka formájuk van! Ha az Ikarus buszokkal kellene összehasonlítani őket, akkor azt lehet mondani, hogy elnagyoltabbak az arányok. Nagyon sokat variáltak a kezdetek óta a budapesti járműparkon, azóta a fényszórókat, az ablakok nagy részét kicserélték. Régen létra is volt hátul, és az ajtók elektronikusak voltak, később sűrített levegőssé alakították őket. A javítás megkönnyítése miatt csupa Ikarus alkatrésszel halmozták el a szovjet kocsikat.
A ZIU9 utastere. Három ajtóval, széles - és szerintem NAGYON kényelmes - székekkel, már újfajta ablakokkal...
Hangjuk összetéveszthetetlen! Búgnak, zúgnak, kattognak. Szívet melengető összhatás! Sajnos a járásuk már nem volt annyira kellemes, rángattak, ráztak.
Egy darab különc kocsi létezett, a 972-es, mely más, erősebb 150KW motorral lett gyártva eredetileg. Ugyanis annak idején, 1984-ben terveztek hegyvidéki vonalakat indítani és oda szükség lett volna nagyobb teljesítményű motorral rendelkező járműveket venni. Végül át lett alakítva a többiéhez hasonlóra, de a hangja még így is más volt, mint a többieké: kicsit a GVM trolikéhoz hasonlatos; a más típusú ún. "hidak" miatt.
Nagyon régóta szerették volna lecserélni őket, de sosem jött nagyobb darabszámú szóló troli beszerzés, csak 10-15-ös nagyságrendben lettek véve korszerűbb kocsik. A kilencvenes évek óta folyamatosan romlani kezdett az állapotuk, rozsdálltak, törtek a vázuk. Többször így-úgy javították őket. De egyszer már meg kellett tőlük válni!
A 927-es pályaszámú kocsi megmaradt mementónak még egy-két kocsi társaságában. Ez előbbi nosztalgiameneteken közlekedik. Furcsa, hogy kicserélték az ajtajait Tátra villamos ajtókra!