Az egyetlen alacsonypadlós budapesti Ikarus dízelbuszról, a 412-esekről esik most szó. Ők jelentették anno BKV számára az alacsonypadlós szolgáltatás kezdetét.
Felújítatlan Ikarus 412 az Árpád-hídnál - a buszok állapota változó, némelyet teljes körűen felújítottak.
Fotók: Béni Csaba
Hogy pontosítsunk, a BKV leges legelső alacsonypadlós dízelbusza egy prototípus Ikarus 411 volt, melyet csak teszt célra használtak a kilencvenes évek közepén, azt fejlesztették tovább. A 412-eseket ezredfordulón szerezték be 1999-től 2001-ig.
Feltűnően kocka formájúak, ragasztott szögletes ablakokkal. Eredetileg jellegzetes, sötétkékből halvány türkizkék átmenetes színnel rendelkeznek, ma már ilyen szinte nincs, a kevésbé felújítottak klasszikus kék-szürkék, a jobban javítottak 2012-től égkékek/dávidkékek. A biztos pont: szuperalacsonypadlósak, vagyis nem kell bennük lépcsőzni!
Egy felújított és átfestett kocsi.
Belülről az elrendezés, a még akkor kezdetleges konstrukció miatt, kicsit zsúfolt, főleg hátul, de sok szék van, sok kapaszkodóval. A belső burkolatok világosak, a kapaszkodók narancssárgák, újabban világoszöldek is. Középen van a babakocsisok és a kerekesszékesek számára fenntartott hely, itt a második ajtónál egy rámpa is, amivel könnyebben fel lehet vinni őket. Minden kocsiban digitális kijelzők működnek hanggal és elektromos jegylyukasztók. A digitális kijelző FOK-GYEM gyártmányú, és mint ismerjük őket, hajlamosak szétesni a rázós utak miatt. Az erősebben felújított kocsikban ki is cserélték már őket LED-esre, illetve a legtöbb kocsiban már működik az új FUTÁR utastájékoztatás. Az ajtózárő csengő nagyon jellemző, dallamos, csengő "bimm-bamm-bumm" szólam. Ezt anno vidám újításnak szánták, bár néha elég idegesítő tud lenni. Van, ahol már lecserélték őket berregőre, vagy sípolóra.
Utastér - a folyosó elég szűk, de a teljesen alacsonypadlós a busz. Elől az új utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszerrel (FUTÁR) átálított FOK-GYEM kijelző van, ami most egész véletlenül jól működik.
A kocsi rendszáma: BPI-007 (A fenti képen is ez a busz van). Az utastér az eredeti kinézetét viseli, viszont kívülről a busz már át lett festve a régi átmenetesről a hagyományos kék-szürkére.
A farmotoros járművek egy akkor környezetbarátnak mondott, Euro 2-es besorolású Man motorral rendelkeznek. Hátul egy reklámmal dícsérték is a modernségét: "alacsony padlószint a kényelemért, Euro 2-es motor a jövőért”; ilyet már nem látunk.
Egy mozi erről a buszról.
Első ilyen videó a blogban!
Nagyon sok tervezési hiba derült ki a gyártás óta a buszokról. Régebben a sajtó tele volt azzal, hogy buszok kiégtek, a motor leégett. A rossz utakra a váz különösen érzékeny, könnyen törik. Itt-ott igyekeznek javítani a járműveken. Pár évvel ezelőtt belefogtak komoly felújításokba: a teljes buszt átépítik, vázát megerősítik, új kijelzőket szerelnek beléjük. Még sok busz vár a teljeskörű felújításra de nem éri meg mindegyikük, nemsokára a kocsik nagyobb számú selejtezése várható.
Létezik a típusnak troli változata is, az Ikarus 412T, ezeket 2002-ben szerezték be. Legújabb fejlemény, hogy néhány leállított buszt nemsokára trolibuszokká építenek át, szintén leállított csuklós Ikarus trolik (GVM-ek) elektronikája segítségével.
Pont egy ilyen busz készül a megállóba, a Lehel téren. A trolik - eleve kevesebben vannak - jobb állapotban vannak, kijelzőiket kicserélték sárga LED-esre.
Minden alacsonypadlós busz a BKV-nál, BKK-nál aranyat ér, így őket is értékes járműveknek tekinthetjük, még akkor is, ha egy sikertelen típusról van szó, egészen addig, amíg nem jönnek nagyobb számban új buszok amikkel lecserélhetik őket.